Студент: право на страх?

Студентське самоврядування в Острозькій академії – що це? Інструмент впливу студента на процес навчання та роботу вишу? Захист прав студентства та лобіювання його інтересів? Чи інструмент впливу адміністрації на студента, студентський профком радянського зразка.

Питання студентського самоврядування в Україні саме сьогодні стоїть доволі гостро. Навіть тому, що воно виникло лише двадцять років тому, і як більшість організацій успадкувало шлейф радянської структури управління та взаємовідносин із ВНЗ. Студентські профкоми були лише додатковим важелем впливу адміністрацій на тих же студентів.

На противагу радянським організації студентського самоврядування (далі ОСС) в демократичних країнах ставлять за мету лобіювання інтересів тих хто навчається. Українські навчальні заклади працюють за європейським зразком, демократичними цінностями самоврядування та Болонським процесом. Хоча, дуже часто про ОСС згадують як про радянський віджиток під новою назвою.

А як щодо Братства Спудеїв Острозької Академії?

Нещодавно його було визнано найефективнішою громадською організацією Рівненщини. До досягнень БС відноситься створення окремого сайту http://bs.oa.edu.ua/ , організація дозвілля студентів, окрім того воно має власний офіс в адміністративному корпусі Острозької Академії. Його останнім проектом є забезпечення окремої системи перевезення студентів з Острога додому у п’яти «найпопулярніших» напрямках.


Хто ж як не екс-голова знає усю кухню студентського самоврядування? Віктор Артеменко погодився дати інтерв’ю щодо ефективності діяльності БС.

Чи здійснює БС, на твою думку, вплив на життя студентства, навчальний процес, і яким чином це відбувається?

Так, звісно, за ініціативи БС проводяться культурно-мистецькі і спортивні заходи, організовуються науково-практичні конференції, координуються наші студенти до участі у всеукраїнських олімпіадах та конкурсах.

Окрім того саме у БС є останній голос у таких важливих питаннях як поселення студентів у гуртожитки, зміна форми оплати навчання: з контрактної на бюджетну, виключення з числа студентів, переведення на форму вільного слухача. Ми проводимо інформування студентів про їх можливості в університеті, їх права, обов’язки.

Для братчиків членство у БС є своєрідною «кухнею кадрів», де вони набувають  досвіду роботи в організації як волонтери, розвивають організаційні та лідерські навики.

А чи існують певні недоліки в діяльності Братства?

Існують, без них нажаль не обійтись. Це я зрозумів у порівнянні з іншими українськими та закордонними ОСС. В нас чудовий рівень, але ї є куди рости: для мене еталоном такої організації в Україні є ОСС Національного Технічного Університету України «Київського політехнічного Інституту». Порівняно з ними ми дуже малою мірою залучаємо кошти із зовнішніх джерел – а це, звісно, обмежує нашу діяльність.

Ще одна особливість у НТУУ “КПІ” – це високий кредит довіри студентів до органу самоврядування, чого, нажаль не має  в Острозькій Академії. Наприклад за своєї каденції я працював над створенням позитивного іміджу БС на всеукраїнському та європейському рівнях, але серед студентства існує негативний стереотип про БС. І тут складається парадокс: для всіх ззовні Академії наша діяльність – це досягнення, а наші спудеї частенько соромляться Братства та поширюють про нього брудні чутки.

А чим зумовлене поширення таких чуток?

Людський фактор та купа стереотипів, які передаються з покоління в покоління.

З відповіді на перше питання зрозуміло, що БС займається інформуванням студентства у навчальних та побутових справах, у їх правах та обов’язках. Чи готовий пересічний студент офіційно відстоювати свої права у разі їх порушення? Чи достатньо він проінформований для цього?

Безумовно, він добре проінформований, але в силу тих чи інших обставин далеко не кожен в змозі відстояти свою правоту, в ситуації коли він бачить несправедливість раджу йому звертатись до ОСС. Поясню чому: студенту не варто сперечатись із викладачем особливо зі своєї кафедри, адже це колектив і існує ризик що після скарги до нього ставитимуться «по особливому» інші викладачі. В керівництва факультетів погляди на участь самоврядування в навчальному процесі та співпраці для покращення якості освіти, дещо різняться, але це може змінити лише активна та відповідальна робота самоврядування факультету та університету в цілому.

Яким чином можна вдосконалити ефективність діяльності БС?

Перш за все я маю пропозицію до вирішення проблеми фінансування, а саме організувати систему збору коштів із студентів, які навчаються на державному замовленні. Скажімо ця сума буде становити 1% від стипендії – для студента 7 грн в місяць це мізерна сума, а за рік фінансування БС може збільшитись до 30 000 грн. Наступне питання над яким варто попрацювати – це подолання стереотипу про Братство.

Один із членів Братства Спудеїв:

Який яскравий приклад роботи чи проекту БС по захисту прав студентів можеш навести?

Студенти літературної творчості нещодавно звернулись до нас із проханням допомогти в ситуації з викладачем, який всій групі поставив «не зарах». Ми звернулись до деканату і до нього самого та вирішили цю проблему: він ще раз провів іспит і належним чином всіх оцінив. Думаю це прямий доказ ефективності БС.

***

Інтерв’ю з проректором з навчально-виховної роботи, доктором психологічних наук, доцентом кафедри психолого-педагогічних дисциплін НаУ«ОА» Каламаж Русланою Володимирівною.

Відомо що перші українські студентські рухи, які мали характер самоврядності розпочали свою діяльність з ХІХ століття, борючись головним чином за можливість навчатись і проводити наукову роботу рідною мовою. Прояв опору є характерним практично для усіх вишів у демократичних країнах на початку зародження  студентського самоврядування та в окремих ситуаціях теперішнього процесу їх діяльності.

Чи вбачаєте Ви в процесі роботи БС певні тенденції опору, можливість впливу студентів на прийняття певних рішень, які приймає адміністрація Острозької Академії? Чи вони реальні в сучасних умовах діяльності цього органу?

Перше що хочу зазначити: співпраця Братства Спудеїв та адміністрації Острозької Академії здійснюється у формі діалогу, а не протистояння. Якщо із самого початку налаштуватись на  критику і протести то я дуже сумніваюсь, що може вийти продуктивний результат такої діяльності. Критика чиїхось дій, навіть якщо вони несуть негативні наслідки, часто переростає у критику позитивних вчинків. Тут важливо пам’ятати про такі речі як юнацький максималізм, який часто не хоче брати до уваги законодавчі норми, норми статуту вищого навчального закладу.

Зрештою, на мою думку, в Острозькій Академії як в ніякому іншому українському вищому навчальному закладі адміністрація створює всі умови для успішного навчання та хороших побутових умов життя студентства і нормальної роботи викладачів.

Взяти хоча б побут у гуртожитках Острозької Академії, чи наявність голосу представника БС на вченій раді, в житловій комісії, яка займається розселенням студентів у гуртожитки, у процесі переведення студента з контрактного замовлення на замовлення держбюджету, і навпаки чи у статус вільного слухача і в крайньому випадку виключення з університету рішення Братства Спудеїв є абсолютно рівноцінним по відношенню до рішення адміністрації Острозької Академії.

Природно, що адміністрація університету бере до уваги ініціативи БС пов’язані і з організацією навчального процесу, розглядає їх, і, при можливості, якщо вони не порушують норми чинного законодавства та Статуту університету, втілює в життя.

У якій мірі студенти усвідомлені у своїх правах та можливості впливу на навчальний процес?

На мою думку наші студенти є навіть дуже добре ознайомлені зі своїми можливостями впливу на навчальний процес і тим паче із власними правами. Попередній Голова БС навіть розробив та особисто читав цей курс для студентів, думаю що це неабияке зрушення у сфері студентського самоврядування загалом.

Цікавою практикою є застосування «Скриньки ректора» в яку кожен бажаючий студент, який через певні причини не бажає звертатись відкрито до представників адміністрації може написати будь які зауваження, скарги, і бути впевненим у забезпеченні власної анонімності.

***

А чим є студентське самоврядування в Польщі?

Оскільки ми, як вже було сказано, орієнтуємось на європейські зразки, то варто привести приклад діяльності таких ОСС у сусідній Польщі, яка створила налагоджений механізм їх співпраці з університетом.

Перше що реформували наші сусіди – це на законному рівні ліквідували діяльність студентських профспілок, які займались, в основному, прививанням комуністичної ідеології та нав’язуванням певних типів поведінки студентам. Звісно за часів незалежності України ці органи не займались пропагуванням совєтської ідеології, але їхня діяльність донедавна не була юридично досконало врегульована  та й  успадкувався характер співпраці з адміністрацією ВНЗ: «парія сказала нада – інтіліґєнт атвєтіл єсть!».

В Україні на законному рівні регулювання діяльності ОСС було закріплене Наказом Міністерства освіти і науки України у 2001, на противагу в Польщі вже у 1990 р. парламент приймає новий Закон про вищу освіту, який передбачає низку законодавчо закріплених гарантій незалежного статусу ОСС в університетах.

Ще однією відмінністю польських ОСС є фінансова незалежність: річний бюджет ОСС Варшавського університету на 2001 р. становив близько 200 000 $ на рік. Ці кошти, обов’язково, згідно із Законом про вищу освіту, щороку виділяються з бюджету університету на діяльність самоврядування. До цієї суми додаються добровільні пожертви і внески спонсорів.

Ці кошти витрачаються на:

  • діяльність центральних ОСС університету в тому числі на утримання приміщення і апарату;
  • діяльність ОСС на відділеннях і факультетах, які самостійно розпоряджаються частиною виділених коштів;
  • гранти для студентських товариств і об’єднань, які діють при університеті.

Останній пункт вирішує проблему студентської пасивності у громадському житті та в науковій діяльності, яка властива українським вишам в загальному.

Майже усі польські університети щороку видають «Інформатори» — книги, які у найповнішій мірі включають всю необхідну інформацію для студента починаючи від структури університету, фотографій та імен вищих і нижчих керівників і особливостей навчання закінчуючи побутовими питаннями: який маршрут додому краще обирати, як правильно писати заяви на перездачу пропущених пар. Таке видання щороку оновлюють та безкоштовно роздають усім першокурсникам Вищої торгівельної академії. Його укладанням займається саме орган студентського самоврядування.

Останнім, і, як на мене, найважливішим важелем впливу на адміністрацію університету, який мають ОСС, є право визначати розмір оплати за навчання в університеті. У випадку тиску з боку адміністрації на активістів ОСС, останні можуть, умовно кажучи, довести університет до банкрутства.

Автор матеріалу: Олена Боклінка та Олексій Кривошеєв

Опубліковано: 15/12/2012